• 14.13. Signalen van problemen en storingen

Als Facilitair Leidinggevende ben je eindverantwoordelijk voor alle storingen die mogelijk optreden. Indien er een storing is (in welke vorm dan ook) zul je actie moeten ondernemen. Het is een onmogelijke zaak om alle apparaten elke keer (en op elk moment) te controleren en de staat van onderhoud te kennen.

Mensen die met apparaten werken zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk. Ga je met een apparaat (of machine) werken, dan zul je zelf eerst een eenvoudige controle moeten uitvoeren om te kijken of deze wel veilig is. Constateer je bij een dergelijke controle dat het apparaat niet veilig is om mee te werken, dan informeer je de eindverantwoordelijke. Deze zorgt er dan voor dat er een monteur komt die het apparaat (of de machine) weer in orde moet brengen.

Punten waarop je zelf, voordat je een apparaat/machine gaat gebruiken, moet letten zijn:

  • Het snoer (is deze niet beschadigd?);
  • De behuizing (is deze in goede staat en ontbreken er geen onderdelen?);
  • De kleur (zitten er bijvoorbeeld geen (door)brandplekken op een apparaat?);
  • Loszittende delen (zit alles wat vast hoort te zitten goed vast?).

Tijdens gebruik is het altijd belangrijk te letten op geluid en geur. Oftewel, klinkt een apparaat (machine) zoals het hoort en heeft deze geen vreemde lucht, zoals een brandlucht. Als je twijfelt over de betrouwbaarheid van een apparaat is het verstandig deze altijd direct uit te schakelen en een vakman er naar te laten kijken.

Je kunt je voorstellen dat je als eindverantwoordelijke helemaal gek wordt van alle verschillende manieren waarop defecten worden gerapporteerd. Het is daarom verstandig om een standaardformulier te hebben dat mensen kunnen gebruiken bij het melden van een storing. Overigens zijn er ook vaak formulieren waarmee (interne) gebruikers en klanten/gasten storingen kunnenmelden. Tegenwoordig staan dergelijke formulieren vaak op het internet en/of intranet zodat je ze "online" kunt invullen en met de button "verzenden" direct naar de facilitaire afdeling of het facilitairmeldpunt kunt sturen.